Snurrevodskutteren ANNA ELISE
Skibet er bygget på J. Christoffersens Værft i Nordby på Fanø i 1932 til fisker Ole Jensen Rud. Skibet er en træbygget damkutter og fik navnet NIELS RUD af Esbjerg med fiskerinummer E 454. Køl og kølplanker er af bøgetræ, spanter og klædning af eg og dækket af fyrretræ.
NIELS RUD's første motor var en et-cylindret June-Munktell på 72 HK. I 1958 fik skibet en ældre to-cylindret 110 HK Hundested motor, som i 1960 blev udskiftet med en fabriksny Hundestedmotor af samme type. ANNA ELISE's motor vejer 5½ ton og yder det samme som en lille personbils motor.
I 1995 blev ANNA ELISE hædret under Træskibssammenslutningens pinsestævne med disse ord:
”Kølhalingsblokken går i år til snurrevodskutteren ANNA ELISE, der er bygget på Fanø i 1932, for skibets meget flint restaurerede glødehovedmotor. Motoren, der er en 110 HK Hundested type KK, er en del af sjælen i ANNA ELISE, og står i et velholdt og skinnende motorrum, der er en fryd for øjet.
Desuden tildeles blokken som en biting til ANNA ELISE’s ejere for et velfungerende skib, hvor der gøres meget for at få nye mennesker ind i et spændende fællesskab omkring et gammelt sejlskib”
Sådan nogle ord kan have en evig gyldighed. Motoren blev totalrenoveret igen i 2008 på Fregatværftet i Ebeltoft og Dansk Motor- og Maskinsamling i Grenå.
Skibet havde oprindelig en såkaldt dam til opbevaring af fangede fisk om bord. Dammen var et lastrum midtskibs, der var åbent til søen gennem mange borede huller i klædningen, så der hele tiden var frisk havvand i dammen. Fiskene var levende og af første klasses kvalitet, når de blev landet.
Senere, da skibet gik fra snurrevodsfiskeri til trawlfiskeri, hvor de fangede fisk er døde, fandt man på at ise fangsten, og NIELS RUD fik derfor dammen omdannet til et lastrum ved at proppe hullerne i klædningen.
Navn: ANNA ELISE, ex. ANNA ESTHER, ex. NIELS RUD
Hjemsted: Helsingør
Ejer: Bådforeningen af 12. april 1978
Kendingsbogstaver: OWUM
Anvendelse: Fritidsfartøj
Byggeår/-nr.: 1932/1
Værft: J. Christoffersen, Fanø
Længde pp. skrog: 16,29 meter
Længde (Loa) skrog: 18,59 meter
Længde med bovspryd: 25,00 meter
Bredde: 5,02 meter
Dybdgang: 2,40 meter
Sejlareal: 240 m2
Højde over havet: 22 m
Tonnage: 37,95 BRT/19,61 NRT
Hjemsted: Helsingør, Danmark
Skrog materialer: Eg på eg (køl og kølplanker bøg)
Dagture: Redningsmidler til 25 personer
Togter med overnatning: køjer til 13 personer.
Maskineri m.v.
Bevaringsværdig 2 cylindret, 2-takt, 110 HK (82 kW), mellemtryk dieselmotor fra A/S Hundested Motorfabrik, 1960 (den med den "rigtige" lyd og én af de sidste i drift).
Totalrenoveret i 2008.
Vendbar/justerbar propel
Styring, rat med kæde til rorkvadrant
Hjælpemaskine Lister Diesel, trækker generator og lænse-/spulepumpe
Navigationsudstyr m.v.
Magnetkompas
GPS: Garmin GPSMAP 4010
Radar: Garmin GMR 18
VHF og radiomodtager
Indretning om læ beskrevet forfra:
Forpeak med storesrum og kædekasse
Mellemgang med adgang til dæk og toilet
Forkahyt (2 køjer)
Kombineret salon, kabys og køjerum (8 køjer) og med opgang til dæk
Maskinrum med adgang fra dækket
Agter Bestiklukaf/kahyt (3 køjer)